بانک اطلاعاتی هنر و گرافیک | 4/3/1388 | 196 بار مشاهده | درج شده توسط مدیریت سایت

بيل مکانيکي به جان محوطه هخامنشي شوش افتاد

  طي چند شب گذشته مالک هتل چندمنظوره شوش اقدام به حفاري در محدوده دو کاخ هخامنشي آپادانا و شائور کرده است. پيش از اين محدوده ميان اين دو کاخ به دليل داشتن آثار باستاني به عنوان عرصه به تصويب پايگاه ميراث فرهنگي ش� ...

مجتمع متخصصین ایران به نقل از chn news -
 
طي چند شب گذشته مالک هتل چندمنظوره شوش اقدام به حفاري در محدوده دو کاخ هخامنشي آپادانا و شائور کرده است. پيش از اين محدوده ميان اين دو کاخ به دليل داشتن آثار باستاني به عنوان عرصه به تصويب پايگاه ميراث فرهنگي شوش رسيده بود. اين درحالي است که رئيس سازمان ميراث فرهنگي خوزستان مجوز اين حفاري غيرقانوني را داده و هم‌اکنون پيگيري براي توقف اين فعاليت عمراني آغاز شده است.
خبرگزاري ميراث فرهنگي_ گروه ميراث فرهنگي_ حسن ظهوري_ مالک هتل چندمنظوره شوش بدون توجه به مصوبات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، با بيل مکانيکي عرصه محوطه باستاني شوش را که آثاري از دوره‌هاي تاريخي ازجمله هخامنشي را در خود مدفون دارد؛ حفاري مي‌کند. اين در حالي است که پيش از اين ساخت هتل در اين محدوده ممنوع اعلام شد.
 
«محمدرضا چيت‌ساز»، مدير پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري شوش با اعلام اين خبر گفت: «شب گذشته (3 خرداد ماه) ساعت 22:30 به من اطلاع دادند که در داخل فضاي ديواري که مالک هتل چندمنظوره شوش پيش از اين به دور زمين‌هاي خود کشيده بود، بيل مکانيکي درحال فعاليت است. طي اين گزارش اين فعاليت حفاري از چند شب قبل آغاز شده است.»
 
وي در ادامه گفت: «محدوده‌اي که بيل مکانيکي در آن فعاليت مي‌کند، بخشي از عرصه محوطه باستاني شوش است که طبق ضوابط ميراث فرهنگي هرگونه فعاليت عمراني در آن ممنوع است.»
 
پيش از اين نيز مالک هتل چندمنظوره شوش طي اقدامي شروع به حفاري در اين محدوده کرده بود که با نمايان شدن آثاري از سفال، کار وي متوقف شد.
 
چيت‌ساز گفت: «مجوز ساخت هتل در عرصه محوطه‌هاي باستاني شوش به اشتباه طي يک سال گذشته ازسوي رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان صادر شد. اما زماني که ازسوي پايگاه ميراث فرهنگي شوش با اين مجوز مخالفت شد، مالک هتل از ما نيز شکايت کرد که البته بي ثمر بود. پس از پيگيري مسئولان پايگاه ميراث فرهنگي شوش، محدوده ساخت هتل مورد گمانه‌زني قرار گرفت که منجر به کشف سفال‌هاي دوران تاريخي احتمالا متعلق به هخامنشيان شد.»
 
اين آثار در عمق بسيار کم زمين ديده شده است و به علت بالا بودن سطح آب، باستان‌شناسان نتوانستند لايه‌هاي پايين‌تر را کاوش کنند.
 
وي با گله‌مندي از مدير سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خوزستان گفت: «در مصوبه پايگاه ميراث فرهنگي شوش محدوده ميان کاخ شائور و تپه‌هاي باستاني شوش به عنوان عرصه باستاني معرفي شده است. اما مدير ميراث خوزستان بدون توجه به اين مصوبه و با کمي تغييرات در مجوز قبلي به مالک هتل مجوز ساخت هتل دو طبقه بدون زيرزمين داده است.»
 
چيت‌ساز با تاکيد بر اين نکته که هرگونه ساخت و ساز در اين محدوده ممنوع است؛ گفت: «جايي که هتل چندمنظوره شوش (که به هتل اميرزرگر شهرت دارد) ساخته مي‌شود، حد فاصل ميان کاخ آپادانا داريوش و کاخ هخامنشي شائور است. يعني مشرق و مغرب اين هتل در محدوده دو کاخ هخامنشي  واقع شده است. ساخت و ساز در اين محدوده به معناي تعرض به حريم منظري اين دو کاخ هخامنشي است.»
 
مدير پايگاه ميراث فرهنگي شوش با بيان اين مطلب که پيگيري براي توقف فعاليت ساخت هتل آغاز شده است، گفت: «با تمام مسئولان سازمان ميراث فرهنگي نامه نگاري شده است تا جلوي اين فعاليت گرفته شود. در اين نامه از مسئولان پرسيده شده است که چرا رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان به مصوبات پايگاه ميراث فرهنگي شوش توجهي نمي‌کند.»
 
هم‌اکنون ساخت و سازها در محدوده ميان دو کاخ هخامنشي درون حصار ديواري که پيش از اين به دور زمين هتل کشيده شده بود؛ ادامه دارد و شنيده‌ها حاکي از آن است که از ورود مسئولان يگان پاسداران ميراث فرهنگي به داخل اين محدوده جلوگيري شده است.
 
از طرفي چون اين ساخت و ساز غيرقانوني با مجوز رئيس سازمان ميراث فرهنگي خوزستان انجام مي‌شود، مدير اداره ميراث فرهنگي شوش نيز تاکنون فعاليت چنداني براي جلوگيري از حفاري در محوطه باستاني و حريم منظري دو کاخ هخامنشي انجام نداده است.
 
پيش از اين کليات عرصه و حريم سه گانه محوطه باستاني شوش پس از بررسي‌هاي مفصل و تصويب نهايي، به سازمان ميراث فرهنگي خوزستان جهت ارسال به نهاد‌هاي عمراني شهر شوش فرستاده شد. در اين کليات عرصه پيشين محوطه شوش بزرگتر شده و کاخ شائور نيز به آن پيوست.
 
کليات عرصه و حريم محوطه باستاني شوش به چهار مرحله تقسيم مي‌شود. نخست عرصه محوطه که ضوابط بسيار سختي دارد و هرگونه ساخت و سازي در آن ممنوع است. دوم حريم درجه يک که در حرايم سه گانه ضوابط بسيار سختي دارد. سوم حريم درجه دو که ضوابط سختي دارد اما از ضوابط حريم درجه يک آسان‌تر است و در نهايت حريم درجه سوم که ضوابط نسبتا آسان‌تري نسبت به ضوابط حرايم ديگر دارد.

لینک مرتبط :

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=50534

   پنجشنبه 3 آبان 1403    
میهمان عزیز خوش آمدید
دسته بندی موضوعی اخبار
خبر
فرصت شغلی
فرصت تحصیلی
همایش ها
اخبار پربازديد هفته
» خبر خوب از دانشگاه تهران | 30/7/1403 | 32 بار مشاهده
» مرگ تلخ یک معلم در کلاس درس | 30/7/1403 | 15 بار مشاهده
» انتصابات جدید در آموزش و پرورش | 30/7/1403 | 15 بار مشاهده
» مسمومیت ۳۱ دانش آموز در یک مدرسه | 30/7/1403 | 14 بار مشاهده
» خبر خوب برای این گروه از معلمان | 30/7/1403 | 14 بار مشاهده
» مهلت جدید به کنکوری‌ها | 30/7/1403 | 12 بار مشاهده
دسته بندی تخصصی اخبار
جستجو در محتويات سايت
دریافت خبرنامه روزانه
اگر مایل به دریافت خبرنامه در ایمیل خود بدون عضویت در سایت هستید

لطفا ایمیل خود را وارد نمایید :

برای تکمیل ثبت نام حتما بر روی لینکی که توسط ایمیل به شما ارسال میشود کلیک کنید

Delivered by FeedBurner

تبلیغات