مجتمع متخصصین ایران به نقل از همکاران سیستم -
گوگل عادت دارد وارد بازار شود، قيمت رقبا را بشكند و سپس رقبا را از دور خارج كند! شركتهاي ارائهدهنده خدمات مسيريابي احساس ميكنند به هدف بعدي گوگل مبدل شدهاند.
اين شركتها كه راهنماي مسيريابي خودرو را با استفاده از سيستمهاي صوتي و در زمان واقعي ارائه ميدهند، اخيراً مطلع شدهاند گوگل در حال توسعه نرمافزار راهبري و مسيريابي موبايل است که قيمت آن نيز "مجاني" است.
صحبت در مورد چنين سيستمي چند سال پيش آغاز شد. در آن زمان گوگل ويرايش موبايل برنامه Maps را ارائه داد. گسترش سيستمعامل آندرويد باعث شد موج جديدي از حدس و گمانها به راه بيفتد. سخنگوي گوگل، خانم كارولين پنر اعلام كرد مشتريان گوگل مكرراً از اين شركت خواستهاند امكان مسيريابي يا Navigation را به برنامه Google Maps اضافه كند. اما وي در مورد امكان توسعه محصول در اين حوزه توضيح بيشتري ارائه نداد.
البته رقباي گوگل ساكت ننشستهاند. استيو اندلر، مدير بازاريابي شركت مسيريابي بيسيم Networks In Motion معتقد است گوگل در حوزه مسيريابي سرمايهگذاري سنگيني كرده است. توسعه سيستمهاي مسيريابي قدم معقول و منطقي براي گوگل محسوب ميشود، اما شركتهاي ارائه اطلاعات مسيريابي قاعدتاً ماهي 5 تا 10 دلار بابت اين خدمت شارژ ميكنند و اگر گوگل وارد اين حوزه شود، قادر خواهد بود خدمات مشابه را مجاني ارائه كرده و درآمد خود را از طريق تبليغات تامين كند كه اين امر ضربه محلكي به بازيگران اين عرصه وارد ميکند.
نقطه قابل توجه در مورد اين سبك از تبليغات اين است كه پيامها بر حسب مكان كاربر ارسال ميشود و شركتهاي تبليغاتي ميتوانند مشتريان خاص را هدفگيري كرده و متناسب با مكان و زمان ايشان تبليغاتي را با استفاده از رابط گوگل ارسال كنند كه ضريب اثرگذاري بالاتري داشته باشد.
واكنش شركتهاي مسيرياب در مقابل حركت گوگل چه خواهد بود؟ پاسخ ايشان تمركز بر افزايش كيفيت خدماتشان است، به طوري كه مصرفكنندگان حاضر نشوند خدمات گوگل را جايگزين برتري كيفيت رقبا كنند. البته اين استدلال جديدي نيست. حرف و حديث در مورد سيستمهاي عامل همراه قبل از توليد آندرويد توسط گوگل نيز همين بود، اما طولي نكشيد كه ورقها برگشت!