به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه بررسی دو فوریت طرح اصلاح بند 3 ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی را در دستور کار داشتند.
این طرح به امضای 120 تن از نمایندگان مجلس رسیده است.
طراحان این طرح در مقدمه توجیهی خود آورده اند با توجه به مشکلات موجود در بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سراسر مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور که از اساسی ترین موارد آن نبود نیروی انسانی به ویژه پزشکی تخصصی و عمومی است و از سویی اعلام نظر مثبت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که تنها راه حل مشکلات مذکور افزایش درصد بومی گزینی است.
در آغاز بررسی این طرح لاهوتی نماینده لنگرود در مخالفت با دوفوریت این طرح گفت: زمانی باید دو فوریت مطرح باشد که خسارتی متوجه کشور شود در حالی که در حال حاضر چنین ضرورتی وجود ندارد.
وی به افزایش سهم پذیرش دانشجو در مناطق محروم از 10 درصد به 30 درصد که در این طرح آمده اشاره کرد و گفت: اگر قرار بود چنین سهمیه ای برای مناطق محروم در نظر گرفته شود لایحه آن از طرف دولت به مجلس می رسید.
لاهوتی از نمایندگان خواست در این خصوص تصمیم عجولانه ای نگیرند و سهمیه ها را به هم نریزند.
موسوی نژاد نماینده دشتستان در موافقت با دوفوریت این طرح گفت: یکی از مزایای این طرح این است که به مناطق محروم سهمیه بیشتری داده می شود. این مناطق به دلیل نبود امکانات مناسب به طور طبیعی باید از سهمیه بیشتری در جذب دانشجو برخوردار باشند.
علیرضا خسروی نماینده سمنان در مخالفت با دوفوریت این طرح گفت: مشکل ما سهمیه نیست که 10 درصد یا 30 درصد باشد مشکل در نحوه اجرا است. ما به طور کلی در نحوه اجرای این قانون مرخص هستیم و اشکال داریم. تضمین مربوطه که می گیریم کفایت را نمی کند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال یک دکتر رادیولوژی در مناطق محروم تعهد می دهد اما اگر انجام ندهد وزارت بهداشت او را 60 میلیون جریمه می کند و این فرد به راحتی مبلغ را پرداخت می کند چون درآمد دو یا سه ماه اوست.
خسروی ادامه داد: راهکار ما این است مدت خدمت را افزایش دهیم یا مدرک تحصیلی را برای مناطق دیگر بی اثر کنیم.
حسین علی شهریاری نماینده زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز در موافقت با دوفوریت این طرح گفت: علت مطرح کردن این طرح با قید دو فوریت این است که جدول پذیرش بسته می شود و این موضوع یک سال به عقب می افتد.
وی ادامه داد: این که دوستان می گویند تصویب چنین فردی ظلم به سایرین است درست نیست چون این سهمیه مازاد بر ظرفیت است و به کسی ظلم نمی شود.
شهریاری گفت: نمایندگان در جریان هستند اکثر مناطق محروم متخصص ندارد و اگر متخصصی فرستاده شود پس از یک سال مجبور می شود منطقه را ترک کند. خیلی از متخصصانی هم که می روند سال های اول کارشان است و روی مردم تجربه کسب می کنند و وقتی تجربه کسب می کنند مناطق محروم را ترک می کنند.
شهریاری گفت: ما نمی توانیم افراد را به زود به مناطق محروم بفرستیم. هدف این است که افراد بومی برای این رشته های تخصصی پذیرش شوند. تاکید داریم که مدارک به آن ها تحویل نشود تا مجبور شوند تا 12 سال در مناطق محروم خدمت کنند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 182 رای موافق، 16 رای مخالف و 7 رای ممتنع از 230 نماینده حاضر با دوفوریت این طرح موافقت کردند. روز سه شنبه جزئیات این طرح در مجلس بررسی خواهد شد.
به گزارش مهر در صورت تصویب نهایی این طرح و بر اساس ماده واحده آن در ابتدای بند 3 ماده واحده قانون برقرار عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب 29/1/1389 عبارت «10 درصد» به عبارت «حداقل 30 درصد» تغییر می یابد.