صادق آیینه وند، گفت: برنامه های درسی بعد از ابلاغ به دانشگاهها، یکسال به صورت آزمایشی اجرا می شود تا اساتید و محققان نظرشان را اعلام کنند و بعد اگر اصلاحی لازم باشد انجام می گیرد. مطمئناً این برنامه دوام و استمرار دارد تا در درازمدت به نتیجه برسیم.
وی افزود: برخی رشته ها که امسال ابلاغ می شود، تا 94 در دانشگاهها مورد استفاده قرار می گیرند و سپس به مرحله ارزیابی می رسند و بعد در مهرماه 94 برای اصلاح به شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی برمی گردد.
آیینه وند، اظهار داشت: تلاش کرده ایم دانشجویان را به سمتی ببریم که با کارشناسان بازاریابی کارورزی داشته باشند. در واقع ما نیامده ایم چیزی بنویسیم که برای دانشجو کارآمد نباشد، بنابراین این نکات را هم در نظر گرفته ایم؛ مهارت افرینی، شغل آفرینی، انطباق با نیاز و بومی سازی. آینده دانشجویان این رشته هم باید سرآمد باشد و هم کارآمد تا هم شغل ایجاد کند و هم منطبق با نیاز جامعه باشد.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی با بیان اینکه در بازنگری سرفصلها مشارکت دانشگاهیان مدنظر قرار گرفته، اضافه کرد: در حقیقت برنامه برای دانشگاهیان نوشته می شود که احساس کنند هم در آن تحول هستند، هم از آن ها استفاده شده و هم این امر چیزی نیست که بر جنبه خاصی تأکید کند و یا جنبه های دیگر را فراموش کند.
وی گفت: در واقع جامعیت مدنظر است، کارآمدی و روزآمدی و مبتنی بر ارزش ها و بومی سازی همه با هم دیده شده و شورای تحول تلاش کرده بهترین مرحله از بومی سازی و اسلامی سازی را انجام دهد. البته خود دانشگاهیان نیز در تصویب و تبیین برنامه ها شرکت کرده اند و نمایندگان دانشگاه ها در جلسات شرکت می کنند و بعد از تصویب هم نظرات اصلاحی داده می شود و اعمال می شود.
آیینه وند خاطرنشان کرد: تحول خوبی ایجاد شود اگر همکاری دانشگاه ها صورت گیرد و رشته هایی هم که نیاز به اصلاح دارند اصلاح کنیم اما دانشگاه را باید به این نکته توجه داد که این برنامه، برنامه خودشان است و تنها با همت و همکاری خودشان صورت می گیرد. کمک دانشگاهیان را نیاز داریم و از آنجا که وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی منسجم هستند فکر می کنم که می توانیم به نتیجه برسیم.