بانک اطلاعاتی تمام موارد | 8/9/1403 | 21 بار مشاهده | درج شده توسط مدیریت سایت
دانش آموزان کلافه از حجم زیاد مطالب کتابهای درسی/ پاسخ وزیرروایت خیلی ساده است؛ از یک سو دانشآموزان عنوان میکنند که حجم مطالب کتب درسی بهخصوص در دروسی مثل ریاضیات، علوم، عربی و دینی زیاد است و آنها تا میخواهند با مبحث درسی آشنا شوند و در کلاس بیشتر درباره آن صحبت کنند، باید بروند سراغ مبحث بعدی. همشهری در خبری نوشت:زهرا.
مجتمع متخصصین ایران به نقل از همشهری -
روایت خیلی ساده است؛ از یک سو دانشآموزان عنوان میکنند که حجم مطالب کتب درسی بهخصوص در دروسی مثل ریاضیات، علوم، عربی و دینی زیاد است و آنها تا میخواهند با مبحث درسی آشنا شوند و در کلاس بیشتر درباره آن صحبت کنند، باید بروند سراغ مبحث بعدی. همشهری در خبری نوشت:زهرا. د، دانشآموز پایه یازدهم علوم انسانی میگوید: «مثلا در درس عربی بهشدت این مشکل را داریم، هر بخش درسی محتوایش بهشدت سنگین است، بعد تا ما شروع میکنیم به فهمیدن و یاد گرفتن و میخواهیم رفع اشکال کنیم، معلم میگوید وقت نیست و باید برویم مبحث بعدی. خوب ما کی این را یاد بگیریم؟ بدتر اینکه اگر یاد نگیریم مبحث بعدی را هم یاد نمیگیریم و این یاد نگرفتن روی هم تلنبار میشود.» حجم محتوای کتابهای درسی آنقدر زیاد است که حضرت آیتالله خامنهای، رهبر انقلاب هم درباره آن تذکر دادهاند. ایشان در بیست و یکم اردیبهشت سال ۱۴۰۱در دیدار با معلمان گفتند:« بعضی مطالب در برنامههای درسی کنونی، صرفاً محفوظاتی است که بدون هیچ سودی برای حال یا آینده دانشآموزان به ذهن آنها سرازیر میشود که باید این موارد شناسایی و از آموزشها حذف شود.» بیشتر کارشناسان که اتفاقا از بدنه وزارت آموزش و پرورش هستند و زیرنظر این وزارتخانه کار پژوهشی کردهاند، میگویند که باید حجم کتب درسی کم شود. فرهاد کریمی، رئیس سابق پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش میگوید: «در دوره اول ابتدایی، نتایج هر ۳ پژوهش ملی که با کیفیت بسیار بالایی هم انجام شدهاند، نشان داد که حجم کتابهای درسی ریاضی، علوم و فارسی بالاست و از نظر تعدد و چگالی مفاهیم دچار تورم هستند. همچنین در ۶شاخص مربوط به کتاب پایه دهم به این نتیجه رسیدیم که حجم کتب درسی با توان و درک دانشآموزان و زمان آموزش همخوانی ندارد و مطالب زیاد هستند.»
اما برخلاف نظر کارشناسان، حجتالاسلام علی لطیفی، رئیس فعلی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی معتقد است که حجم مطالب درسی زیاد نیست. او میگوید: «بهنظرم چالش اصلی عدمتناسب میان چگالی محتوا و زمان آموزش است؛ یعنی حجم، معیار نیست بلکه معتقدم چگالی مهمتر است. آیا باید زمان آموزش را اضافه کنیم یا چگالی را کم کنیم یا هر دو با هم صورت گیرد؟ این یک پرسش کارشناسی است و باید دربارهاش بررسی کرد. براساس مطالعات تیمز و پرلز، ایران یکی از کشورهایی است که کمترین میزان زمان آموزش در جهان را دارد و این بسیار نگرانکننده است. لذا فقط مسئله این نیست که حجم کتابها را کم کنیم بلکه حتما باید به این فکر باشیم که زمان آموزش را واقعیتر کنیم. ۲۳۳۲۱۷ لینک مرتبط : http://myexpert.ir |
دسته بندی موضوعی اخبار
اخبار پربازديد هفته
دسته بندی تخصصی اخبار
|
جستجو در محتويات سايت
دریافت خبرنامه روزانه
اگر مایل به دریافت خبرنامه در ایمیل خود بدون عضویت در سایت هستید
تبلیغات
|