دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان تبریک
آغاز سال تحصیلی 90-1389 بر موضوع ارتقا و تحول در علوم انسانی تاکید کرد.
در این پیام تبریک آمده بود: در شرایط کنونی علوم انسانی رایج در
دانشگاهها پاسخگوی نیازهای فلسفی جامعه ما و سئوالات فراوان مطرح شده نیست
و همچنین باید توجه بیشتری به مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر گسترش
کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها و حوزههای علمیه در جهت ارتقا و تحول
این علوم داشت زیرا واضح است که طراحی و اجرای الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت
بدون تولید علوم انسانی با عنایت به مختصات فرهنگی کشور غیرممکن است.
در شهریورماه 89 ابوالفضل حسنی - مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی در گفتگو
با مهر یادآور شد: سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که توسعه 12
رشته دانشگاهی به ویژه در علوم انسانی و هنر را منوط به بازنگری
سرفصها بداند.
وی افزود: سرفصلهای هیچ یک از دروس دانشگاهی حذف نمی شود اما با توجه به
اینکه برخی از دروس بیش از 20 سال از آخرین بازنگری آنها گذشته سیاست ما
تغییر در سرفصلهای دروس این 12 رشته است.
مدیر کل
دفتر گسترش آموزش عالی در گفتگوی دیگری با خبرگزاری مهر با اعلام اسامی 12
رشته علوم انسانی که توسعه و پذیرش دانشجو در آنها منوط به بازنگری شد گفت:
70 درصد محتوای این رشته ها با محوریت بومی و دینی بازنگری می شود که
بازنگری تا تابستان سال آینده نهایی می شود.
حسنی خاطرنشان کرد: پذیرش و توسعه 12
رشته علوم انسانی شامل حقوق، مطالعات زنان، حقوق بشر، مدیریت، مدیریت
فرهنگی و هنری، جامعه شناسی، علوم اجتماعی، فلسفه، روانشناسی، علوم تربیتی و
علوم سیاسی منوط به بازنگری، بومی سازی و به روز کردن شده است.
وی تاکید کرد: اولویتهای اصلی برای بازنگری با درسهایی است که بیش از 10
سال بازنگری نشده اند. همچنین این بازنگری با رویکرد علم و دانش روز و بومی
کردن صورت می گیرد.
از سوی دیگر سعید قدیمی مدیرکل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزش عالی وزارت
علوم شاخصهای بازنگری را به روز رسانی، نبود غنای لازم، استفاده از مراجع
قوی، کارآمدی رشته و ارزشمداری برشمرد و گفت: 12 رشته علوم انسانی که مورد
بازنگری قرار می گیرند گرایش های مختلفی دارند که بسیاری از این گرایشها در
بحث بازنگری در دستور کار قرار نگرفته است.
8 رشته تحصیلی در گروه کارشناسی
ردیف |
مقطع تحصیلی |
رشته مورد بازنگری |
شماره جلسه شورایعالی برنامه ریزی |
تاریخ آخرین بازنگری |
واحدهای درسی رشته |
هدف تاسیس رشته |
1 |
کارشناسی |
علوم اجتماعی گرایش علوم اجتماعی |
یکصد وهفتاد و چهارمین |
28 آبان ماه سال 68 |
144
واحد درسی
|
تربیت متخصصان متعهد که پاسخگوی نیاز خدمات آموزشی، پژوهشی و خدماتی در سطح جامعه اسلامی |
2 |
کارشناسی |
علوم اجتماعی گرایش مردم شناسی |
سیصد و بیست و ششمین |
15 مهر ماه سال 75 |
135
واحد درسی |
1: بالابردن سطح آگاهیهای علمی و بینشهای فرهنگی دانشجویان علوم اجتماعی
2: تربیت پژوهشگر مردم شناسی
3: تربیت کارشناس متبحر در مسائل فرهنگی
4: تربیت دانشجوی علاقمند به دبیری تدریس مردم شناسی و انسان شناسی
5: پرکردن خلاء کاردانی و کارشناسی ارشد گرایش مردم شناسی
|
3 |
کارشناسی |
فلسفه |
نود و ششمین |
11 مهرماه سال 66 |
134
واحد درسی |
1: آموزش و تربیت مدرسان و استادان فلسفه برای دانشگاهها
2: تربیت محققان آشنا به فلسفه اسلامی و سایر مکتبهای فلسفی
|
4 |
کارشناسی |
حقوق |
دویست و نود و هفتمین |
3 اردیبهشت ماه سال 74 |
135
واحد درسی |
تربیت افراد برای رفع نیازمندیهای قضایی، وکالت دادگستری، مشاوره حقوقی و کمک به احقاق حقوق مملکت در سطح بین المللی
|
5 |
کارشناسی |
مدیریت گرایش مدیریت فرهنگی هنری |
چهارصدمین |
10 مهر ماه سال 79 |
133
واحد درسی |
تربیت سرپرست مراکز فرهنگی و هنری با سطح درک و مهارت مشخص
|
6 |
کارشناسی |
روانشناسی گرایش:روانشناسی کودکان استثنایی/روانشناسی عمومی/روانشناسی بالینی |
یکصد و هشتاد و سومین |
1 بهمن ماه سال 68 |
144
واحد درسی |
هدف اختصاصی: تربیت
افرادی که مفاهیم و و اصول نظری و عملی روشهای پژوهش در این علم را
فراگرفته و حداقل مهارت های حرفه ای را در یکی از شاخه های روانشناسی
کودکان استثنایی/ روانشناسی عمومی / روانشناسی بالینی بدست آورند
هدف عمومی: آشنا کردن دانشجویان رشته های مختلف با اصول و نظریات و مفاهیم علم روانشناسی
|
7 |
کارشناسی |
علوم سیاسی |
سیصد و سی و یکمین |
1 مهرماه سال 75 |
135
واحد درسی |
1: اعتلای علم سیاست
2: اعتلای ارزشهای اصیل انسانی و پیدا کردن امکان تفاهم با ملتهای دیگر بر اساس ارزشهای انسانی مشترک
3: تربیت افراد کارآمد با توانایی علمی که قابلیت تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی اجتماعی ایران و جهان را داشته باشند
4: تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارتخانه ها و موسسات به ویژه وزارت خارجه، وزارت کشور و آموزش و پرورش
|
8 |
کارشناسی |
علوم تربیتی گرایش مشاوره و راهنمایی |
یکصد و بیست و سومین |
31 اردیبهشت ماه سال 67 |
135
واحد درسی |
- |
9 رشته تحصیلی در گروه کارشناسی ارشد
ردیف |
مقطع تحصیلی |
رشته مورد بازنگری |
شماره جلسه شورایعالی برنامه ریزی |
تاریخ آخرین بازنگری |
واحدهای درسی رشته |
هدف تاسیس رشته |
1 |
کارشناسی ارشد |
علوم اجتماعی گرایش جامعه شناسی |
یکصد و سی و هفتم |
16 آذر سال 67 |
38
واحد درسی
|
1: میزان آگاهی و اطلاع فارغ التحصیلان رشته های مختلف علوم اجتماعی عمق یابد
2: زیرنظر اساتید در برنامه ریزیها، ارزشیابی ها و مطالعات و تدریس دانشگاهی همکاری کنند
3: کمبود ارگانهای دانشگاهی و غیردانشگاهی مرتفع شود
|
2 |
کارشناسی ارشد |
فلسفه گرایش فلسفه |
سیصد و پنجاه و چهارم |
19 بهمن سال 76 |
32
واحد درسی |
1: رفع نیاز وزارت آموزش و پرورش برای تربیت دبیران متخصص تدریس فلسفه
2 : رفع نیاز دانشگاهها برای تدریس فلسفه یا رشته های مرتبط با فلسفه
3 : تربیت محققان و مولفان و مترجمان آثار فلسفی
|
3 |
کارشناسی ارشد |
فلسفه گرایش منطق |
سیصد و پنجاه و پنجم |
30 فروردین سال 77 |
32
واحد درسی |
1: احیا و بازشناسی میراث منطقی جهان اسلام به ویژه ایران
2: ایجاد زمینه ای مناسب برای طرح و فراگیری مباحث گسترده منطق جدید
3: فراهم کردن زمینه مناسب برای بحثهای منطق تطبیقی
|
4 |
کارشناسی ارشد |
حقوق گرایش حقوق عمومی |
دویست و نود و هفتمین |
3 اردیبهشت سال 74 |
32
واحد درسی |
تربیت کارشناس ارشد در رشته حقوق عمومی و فراگیری عملی روش تحقیق و تقویت قدرت استنباط و تجزیه و تحلیل مسائل حقوقی
|
5 |
کارشناسی ارشد |
حقوق گرایش حقوق بشر |
چهارصد و نهمین |
14 اسفند سال 79 |
32
واحد درسی |
تربیت کارشناس ارشد در رشته حقوق بشر و فراگیری عملی روش تحقیق و تقویت قدرت استنباط و تجزیه و تحلیل مسائل حقوقی
|
6 |
کارشناسی ارشد |
مطالعات زنان گرایش زن و خانواده |
ششصد و و نود و ششمین |
11 آبان سال 87 |
پنج نیمسال تحصیلی |
1: درک دیدگاههای اسلام درباره زن و خانواده بر پایه منابع اصیل
2: دفاع از اسلام در برابر پرسشها و شبهات مطرح درباره زن و خانواده
3: نقد و بررسی نظریه ها و مکاتب
4: تولید علم بومی در حوزه مطالعات زنان
5: زمینه سازی برای تربیت نظریه پردازان و کارشناسان متعهد جهت سیاستگذاری
|
7 |
کارشناسی ارشد |
روانشناسی گرایش روانشناسی بالینی |
دویست و چهلمین |
31 خرداد سال 73 |
38
واحد درسی |
تربیت روانشناس بالینی برای ارائه
خدمات بالینی، پژوهشی و آموزشی پیشرفته و گسترده در مراکز تشخیصی و
درمانی، موسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز توانبخشی و پیشگیری |
8 |
کارشناسی ارشد |
علوم سیاسی |
سیصد و سی و یکمین |
25 آذر سال 75 |
32
واحد درسی |
بالابردن کیفیت و کارآیی دانشجویان
این دوره و فراهم کردن امکانات تحقیق در زمینه مسائل سیاسی ایران و جهان و
تربیت افراد کارآمد و متعهد به انقلاب اسلامی برای وزارتخانه های خارجه و
کشور است
|
9 |
کارشناسی ارشد |
علوم تربیتی گرایش مشاوره و راهنمایی |
دویست و هفدهمین |
8 اردیبهشت سال 70 |
36
واحد درسی |
تربیت افراد برای:
1: ارائه خدمات مشاوره ای در
زمینه مسائل روانی، تربیتی، شغلی، تحصیلی و خانوادگی در موسسات آموزش عالی،
بهزیستی، تامین اجتماعی، دادگاهها، بنیادها و نهادهای انقلابی
2: تدریس دروس مشاوره در موسسات آموزشی در سطح کارشناسی و پایین تر
3: تحقیق در موضوعات راهنمایی و مشاوره
4: برنامه ریزی و سرپرستی مراکز خدمات مشاوره ای
|
بر اساس بخشنامه ای که در سال 73 از سوی شورای عالی برنامه ریزی آموزش
عالی به دانشگاهها ابلاغ شد تعداد واحدهای درسی در مقاطع تحصیلی کاهش یافت.
در مقطع کارشناسی حداقل 130 و حداکثر 135 واحد درسی تعیین شد و در
کارشناسی ارشد نیز حداقل 28 و حداکثر 32 واحد درسی تعیین شد.
بر اساس اطلاعاتی که از برنامه های آموزشی مندرج در این جدول بدست می آید
در بخش کارشناسی، رشته فلسفه در سال 66 تدوین شده و 23 سال از آخرین به روز
رسانی این رشته می گذرد. در بخش کارشناسی ارشد نیز رشته علوم اجتماعی
گرایش جامعه شناسی آخرین بار در سال 67 به روز رسانی شده و 22 سال از آخرین
به روز رسانی آن می گذرد.
رشته هایی که در این جدول آمده نمونه ای از اولویت های اعلام شده برای
بازنگری رشته های علوم انسانی است و با توجه به اینکه تمامی گرایش های یک
رشته برای بازنگری در اولویت نبوده است در این گزارش ذکر نشده است. همچنین
علت ذکر نشدن رشته مدیریت وجود 25 گرایش برای این رشته و مشخص نبودن اولویت
بازنگری برای این گرایش ها است.
------------------------
گزارش: زهره بال