بانک اطلاعاتی فنی و مهندسی -> کامپیوتر | 2/4/1388 | 151 بار مشاهده | درج شده توسط مدیریت سایت
Crowdsourcingپديده Crowdsourcing به مفهوم بكارگيري كاربران اينترنتي و مشتريان شركتي براي بهتر انجام دادن كارهاي سازماني تعريف شده است. برخي از ناظران پيشبيني كردهاند ”منبعيابي شبكهاي“ يا همان Crowdsourcing آينده بازاريابي، تبليغات و حوزه طراحي صنعتي را متحول ميسازد.
مجتمع متخصصین ایران به نقل از همکاران سیستم - پديده Crowdsourcing به مفهوم بكارگيري كاربران اينترنتي و مشتريان شركتي براي بهتر انجام دادن كارهاي سازماني تعريف شده است. برخي از ناظران پيشبيني كردهاند ”منبعيابي شبكهاي“ يا همان Crowdsourcing آينده بازاريابي، تبليغات و حوزه طراحي صنعتي را متحول ميسازد. استدلال ميشود اين پديده باعث افزايش خلاقيت و نوآوري در صنايع مختلف شود.
بهطور مثال شركت LG طراحي تلفن جديد خود را در سايت CrowdSpring بهصورت شبكهاي توسط كاربران Crowdsource كرده است و در عوض پرداخت ميليونها دلار به يك شركت طراحي صنعتي، تنها 20 هزار دلار به كاربران طراح هزينه پرداخت كرده است. واقعيت شرايط اقتصادي ايجاب ميكند شركتها با بكارگيري روشها و ابزارهاي ارزان قيمت از هزينههاي خود بكاهند. در عين حال، متخصصان و كاركناني كه اخيراً بيكار شدهاند نيز به دنبال روشهاي جديد براي مشاركت در فعاليت شركتها هستند. ممكن است اين افراد نتوانند مشاغل سنتي و دائمي پيدا كنند و به همين علت به سمت سايتهاي كار Crowdsourcing مثل InnoCentive، TopCoder و uTest ميروند. كاربران كارجو در اين سايتها مهارتهاي خلاقانه خود را بكار ميگيرند و در عين حال كارهايي انجام ميدهند كه دوست دارند. برندگان مسابقات كاري در اين سايتها ميتواند تا سقف 50 هزار دلار جايزه دريافت كنند و در عين حال اين روند بيانگر اين واقعيت است كه اشكال سنتي جبران خدمات خلاقانه براي شركتها فراتر از حوزه مالي رفته و جوانب شهرت و اشتراك در شبكههاي اجتماعي را نيز در بر ميگيرد. به اين ترتيب شركتها ديگر ناچار نميشوند براي يافتن راهكارهاي خلاقانه هزينههاي سنگين بپردازند. بازارهاي كار شبكهاي مبتني بر منطق Crowdsoucing جوابگوي اين افراد خواهد بود. اين امر نه تنها هزينه را تحت تاثير قرار ميدهد، بلكه ميتوان با اين روش مسائل بسيار پيچيده را بهتر حل كرد. در واقع همكاري جمعي يا mass collaboration توان فكري بيشتري را براي حل مسائل فوق-پيچيده شركتهاي امروزي بكار ميگيرد. شايد اولين راهحلي كه با اين روش بهصورت موفقيتآميز ارائه شد، سيستم عامل Linux بود. اگر چه برنامهنويس مشهور، Linus Torvalds رهبر اين نهضت بود، اما بدون كمك شبكه برنامهنويساني كه به وي كمك كردند، هيچگاه موفق نميشد. در واقع Torvalds تنها دو درصد از كل برنامه Linux را خود نوشت. به همين نحو، چالشهايي مانند بحران مالي، تهديد گرم شدن هواي كره زمين و ديگر مسائل پيچيده نيازمند همكاري هستند. با اين وصف به نظر ميرسد مشاركت تنها راه نجات باشد. در عين حال مشتريان نيز بهطور روزافزوني خواهان مشاركت بيشتر در توليد محصولات و خدمات هستند. ايشان انتظار دارند در فرايند نوآوري سهمي داشته باشند. شركتهايي از قبيل Procter & Gamble، Starbucks، Dell، Best Buy، Threadless و Nike همگي پلاتفورمهايي را ايجاد كردهاند كه به مشتريان اجازه ميدهد محصولات و پيامهاي جديدي طراحي كنند. تنها ظرف 14 ماه شركت Starbucks بيش از 17 هزار ايده جديد در مورد محصولات قهوه از مشتريان خود دريافت كرد و همين روند باعث شد به فكر ايجاد محفل آنلاين خود موسوم به mystarbucksidea.com بيفتد. البته مديريت اين تعداد ايده خلاقانه براي شركتها آسان نيست و بايد عادت كنند كه برخورد سنتي و انفعالي خود در حوزه نوآوري را به برخوردي فعال تبديل كنند. به اين ترتيب بايد تعادلي جدي بين دعوت به مشاركت مشتريان از يك سو و تمركزبر اهداف سازماني در اذهان مديران از سوي ديگر پديد آيد. جالب اينجاست كه مطمئناً روشهاي جديدي براي حك و اصلاح ايدههاي زاييده از روش Crowdsourcing و تطبيق آنها با استراتژيهاي شركت پديد خواهد آمد. اما مهمترين كار در حال حاضر براي شركتها اين است كه اين پديده را امتحان كنند. لینک مرتبط : http://www.systemgroup.net/web/guest/itnewsfeed/journal_content/56/10099/128163 |
دسته بندی موضوعی اخبار
اخبار پربازديد هفته
دسته بندی تخصصی اخبار
|
جستجو در محتويات سايت
دریافت خبرنامه روزانه
اگر مایل به دریافت خبرنامه در ایمیل خود بدون عضویت در سایت هستید
تبلیغات
|