بانک اطلاعاتی فنی و مهندسی -> کامپیوتر | 5/8/1388 | 147 بار مشاهده | درج شده توسط مدیریت سایت

چرا ديگر ايميل ابزار ارتباطي برتر نيست؟

ايميل به‌عنوان ابزار ارتباطي موفقيت را تجربه كرده اما به نظر مي‌رسد با سرويس‌هايي مانند توييتر، فيس‌بوك و گوگل ويو كه مجموعه تعاملات دايمي را ميان كاربران ايجاد كرده‌اند، برتري ايميل به پايان رسيده باشد. به گزارش سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فعاليت نسل جديدي از سرويس‌ها مانند توييتر، فيس‌بوك و سرويس‌هاي بي‌شمار ديگري كه براي داشتن سهمي از دنياي جديد رقابت مي‌كنند شروع شده است و همانطور كه ايميل بيش از يك دهه قبل معرفي شد، اين تغيير جهت وعده شكل‌گيري شيوه ارتباطي جديدي را مي‌دهد.

مجتمع متخصصین ایران به نقل از ایسنا -

ايميل به‌عنوان ابزار ارتباطي موفقيت را تجربه كرده اما به نظر مي‌رسد با سرويس‌هايي مانند توييتر، فيس‌بوك و گوگل ويو كه مجموعه تعاملات دايمي را ميان كاربران ايجاد كرده‌اند، برتري ايميل به پايان رسيده باشد.

به گزارش سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فعاليت نسل جديدي از سرويس‌ها مانند توييتر، فيس‌بوك و سرويس‌هاي بي‌شمار ديگري كه براي داشتن سهمي از دنياي جديد رقابت مي‌كنند شروع شده است و همانطور كه ايميل بيش از يك دهه قبل معرفي شد، اين تغيير جهت وعده شكل‌گيري شيوه ارتباطي جديدي را مي‌دهد.

البته همه از ايميل استفاده مي‌كنند اما ايميل براي شيوه‌اي مناسب بود كه در گذشته از اينترنت استفاده مي‌كرديم و با وارد و خارج شدن به اشتراكمان به چك پيام‌ها مي‌پرداختيم، در حالي كه اكنون مي‌توان چه در پشت ميز كار و چه با يك تلفن همراه همواره به اينترنت متصل بود؛ اتصال دايمي كه شماري از روش‌هاي جديد را براي ارتباط ايجاد كرده كه سريع‌تر از ايميل و سرگرم كننده‌تر از آن هستند.

اكنون اين سوال مطرح است كه چرا بايد براي پاسخ به ايميل صبر كنيم، در حالي كه پاسخ سريع‌تري از طريق پيام فوري وجود دارد و مثلا به كمك فيس‌بوك برخي از سوالات بدون پرسيدن آن‌ها پاسخ داده مي‌شوند و در صورتيكه دوستمان وضعيت عمومي‌اش را در اين سايت ارايه كرده باشد ديگر نيازي وجود ندارد از وي بپرسيم از محل كارش خارج شده يا نه.

به نظر مي‌رسد ايميل كه در دوران ضميمه‌ها مانده در مقايسه با سرويس‌هايي مانند Google Wave كه در حال حاضر در مرحله آزمايشي به سر مي‌برد و به كاربران امكان مي‌دهد عكس‌هايشان را با عمل درگ اند دراپ از دسك‌تاپ به داخل Wave برده و آن‌ها را به اشتراك بگذارند و به‌صورت فوري كامنت‌گذاري كنند، كسالت‌آور به نظر مي‌رسد.

چندان تعجبي ندارد كه وقتي ايميل همچنان به رشد ادامه مي‌دهد، انواع ديگر خدمات ارتباطي خيلي سريع‌تر رشد مي‌كنند؛ طبق آمار نيلسن، در ماه اوت 2009 حدود 276.9 ميليون نفر در آمريكا، كشورهاي اروپايي متعدد، استراليا و برزيل از ايميل استفاده مي‌كردند كه در مقايسه با آمار 229.2 ميليون نفر در اوت 2008 تا 21 درصد افزايش نشان مي‌دهد اما شمار كاربران در سايت‌هاي شبكه اجتماعي و سايت‌هاي اجتماعي ديگر 31 درصد افزايش يافته و به 301.5 ميليون نفر رسيده است.

به گفته متصدي موزه تاريخ رايانه در كاليفرنيا، هنگامي كه مي‌توان انواع مختلفي از پيام‌ها و فايل‌ها را آن هم برروي يك شبكه داشت سرويس ايميل ديگر چندان قابل توجه به نظر نمي‌رسد.

اما چگونه اين ابزارهاي جديد شيوه برقراري ارتباط ما را تغيير مي‌دهند؟ اجازه بدهيد از مشخص ترين آن كه سريعتر كردن تعامل است، شروع كنيم.

سال‌ها قبل اگر رسيدن يك نامه چند روز طول مي‌كشيد، عصباني مي‌شديم؛ چند سال قبل از تاخير نيم‌ساعته در دريافت ايميل شكايت مي‌كرديم و امروز درباره چند ثانيه بيش‌تر طول كشيدن براي دريافت پيام كوتاه گله مي‌كنيم اما كمتر ازچند ماه ديگر ممكن است شكايت كنيم تلفن همراهمان قادر به ارسال خودكار پيام كوتاه به دوستانمان در يك فاصله خاص نيست تا آن‌ها بدانند ما نزديكشان هستيم.

اين سرويس‌هاي جديد همچنين ارتباطات را متداول‌تر و غيررسمي كرده‌اند و ديگر نيازي به صرف وقت براي نوشتن يك نامه طولاني به ده‌ها نفر از دوستان نزديك درباره تعطيلاتي كه گذرانده‌ايم، نيست. اكنون آن دوستان اگر علاقه‌مند باشند مي‌توانند اين مطالب را به‌صورت فوري در محيط آنلاين مشاهده كنند و به جاي ارسال چند ايميل در هفته به شماري از دوستان مي‌توان ده‌ها پيام را در روز به صدها نفر كه مي‌شناسيم يا حتا خيلي كم مي‌شناسيم، ارسال كنيم.

توييتر را درنظر بگيريد؛ اين سرويس به كاربران امكان مي‌دهد پيام‌هاي 140 كاراكتري را به مشتركاني كه آن‌ها را مي‌بينند و هوادار ناميده مي‌شوند، ارسال كنند بنابراين به‌جاي اين كه با ارسال ايميلي به دوستتان بگوييد شغل جديدي يافته‌ايد با يك پيام توييت افرادي كه هوادار شما بوده‌اند مطلع مي‌شوند.

فيس‌بوك نيز بخشي از اين گرايش است و كاربران مي‌توانند به‌روزرساني‌هايي از وضعيت خود براي نشان دادن به دوستانشان ارسال كنند. همچنين مي‌توانند لينك‌هايي به محتوا و كامنت در اين سايت ارسال كنند و به صندوق اين‌باكس نيازي نيست؛ ده‌ها شركت ديگر از ياهو و AOL گرفته تا شركت‌هاي نوپايي مانند يامر در حال ساخت محصولاتي بر پايه اين موضوع هستند.

اما درعين افزايش سرعت و راحتي ارتباطات به كمك ابزارهاي جديد، شخصي و خودماني بودن آن‌ها كمتر مي‌شود؛ هنگامي كه چند دوست نزديك شما از تعطيلات شما باخبر مي‌شوند، 500 دوست ديگر نيز اين مطالب را مي‌خوانند و اگر شما

مي‌دانستيد اين افراد به‌روزرساني‌هاي شما را مي‌خوانند ممكن است خيلي كمتر از آنچه كه بايد درباره خود بنويسيد.

اما يكي از معايب آشكار جريان مداوم پيام‌ها، مداوم بودن آن است. اين امر مي‌تواند تشخيص اهميت داشتن پيام‌هاي مختلف را دشوار مي‌كنند. هنگامي كه افراد به سادگي همه نوعي پيامي درباره صبحانه خوردن تا برنامه‌هاي وقت عصر ارسال مي‌كنند امكان تشخيص پيام‌هاي مهم يا حتي ضرورت پاسخ دادن به آن‌ها مي‌تواند دشوار باشد.

سرريز اطلاعات ممكن است به اين منجر شود كه برخي از افراد تمامي پيام‌ها را با همديگر ناديده بگيرند؛ چنين شلوغي ما را به فن‌آوري وابسته‌تر مي‌كند تا به ما در ارتباط كمك كند اما بدون نرم‌افزاري براي كمك به فيلتر و سازماندهي پيام‌هاي مرتبط بي‌شك در سيل اين پيام‌ها غرق مي‌شويم.

مصرف‌كنندگان در دنياي ايميل اغلب مي‌توانند فولدرهاي اندكي داشته باشند اما در دنياي مستمر برخي از انواع فيلترهاي پيشرفته‌تر ضروري است. مي‌توان در فيس‌بوك تنها به‌روزرساني‌هاي برخي را مشاهده كرد كه به فهرست ويژه اضافه شده‌اند.

كاربران توييت گرايش برچسب زدن پيام‌ها بر اساس موضوع را در پيش گرفته‌اند. شماري از برنامه‌هاي نرم‌افزاري توييت‌ها را بر اساس اين برچسب‌ها فيلتر كرده و دنبال كردن يك موضوع را ساده‌تر مي‌كنند.

تركيب پيام‌هاي عمومي و برچسب‌ها جست‌وجو و كشف آن‌ها را در پي داشته است. در ايام قديم افراد برروي ايميل عكس به اشتراك مي‌گذاردند اما اكنون آن‌ها را به فليكر ارسال مي‌كنند و بر اساس مكانشان برچسب مي‌زنند. اين بدين معني است كه كاربران مي‌توانند با اندكي تلاش منطقه‌اي را جست‌وجو كرده و عكس‌هاي يك مكان را مشاهده كنند.

شايد بزرگ‌ترين تغييري كه جانشينان ايميل به ارمغان آورده‌اند، پروفايل عمومي‌تر براي كاربران است. در دنياي ايميل به دنبال نام شما، دات كام قرار مي‌گيرد اما در دنياي پيام‌رساني جديد شما پروفايل بالاتري داريد كه حامل داده‌هايي است كه مي‌خواهيد به اشتراك بگذاريد يا مايل به اشتراك آن‌ها نيستيد.

چنين پروفايلهايي اما و اگرهاي خودشان را دارند. مي‌توانند ارتباط افراد را نزديك‌تر كرده و امكان دهند نه تنها متن بلكه اطلاعات شخصي را نيز مبادله كند و افراد مطالب زيادي درباره كسي بدانند كه با آن‌ها گفت‌وگو مي‌كند، حتي اگر كلمه‌اي با وي رد و بدل نكرده باشند.

ايميل تلاش مي‌كند با كمك به كاربران براي ارسال مطالب بيش‌تري درباره خودشان رقابت كند. ياهو و گوگل سرويس‌هاي پروفايلي جديدي راه‌اندازي كرده‌اند كه اشتراك‌هاي ايميل را به يكديگر متصل مي‌كنند، يعني تنها با يك كليك برروي يك تماس كاربر مي‌تواند اطلاعاتي را كه براي اشتراك‌گذاري در پروفايلش قرار داده مشاهده كند.

در اين بين يك سوال بزرگ ديگر باقي مانده و آن اينكه سرويس‌هاي جديد در زمان صرفه‌جويي كرده يا وقت بيش‌تري مي‌گيرند؟

بسياري از شركت‌هايي كه اين سرويس‌ها را عرضه مي‌كنند، تاكيد دارند آن‌ها در زمان كارمندان صرفه‌جويي مي‌كنند. معاون مايكروسافت در بخش شيرپوينت مي‌گويد: افراد بسيار به ايميل وابسته بودند و از آن بيش از اندازه استفاده مي‌كردند اما اكنون از ابزار مناسب براي وظيفه مناسب استفاده مي‌كنند.

شايد اين حرف درست باشد اما مي‌توان به شكل ديگري نيز در مورد آن فكر و اين طور استدلال كرد كه راه‌هاي زيادي براي ارسال پيام وجود دارد و زمان بيش‌تري براي ارسال آن صرف مي‌شود. اين امر ممكن است ما را بهره‌ورتر كند اما شدني نيست و كاربران به اتلاف زمان كشيده مي‌شوند.

   شنبه 3 آذر 1403    
میهمان عزیز خوش آمدید
دسته بندی موضوعی اخبار
خبر
فرصت شغلی
فرصت تحصیلی
همایش ها
اخبار پربازديد هفته
دسته بندی تخصصی اخبار
جستجو در محتويات سايت
دریافت خبرنامه روزانه
اگر مایل به دریافت خبرنامه در ایمیل خود بدون عضویت در سایت هستید

لطفا ایمیل خود را وارد نمایید :

برای تکمیل ثبت نام حتما بر روی لینکی که توسط ایمیل به شما ارسال میشود کلیک کنید

Delivered by FeedBurner

تبلیغات