بانک اطلاعاتی فنی و مهندسی -> محیط زیست و منابع طبیعی | 17/9/1389 | 402 بار مشاهده | درج شده توسط
مدیریت سایت
نگاهي به اقدامات موثر كاهش آلودگي هوا در دهلي نو
دهلي نو پنجمين شهر پر جمعيت جهان كه روزگاري نه چندان دور با آلودگي شديد هوا دست به گريبان بود امروز با اقدامات موثر دولتي انجام شده تا حدود زيادي اين معضل را حل كرده است.
تقريبا همه شهرهاي بزرگ جهان درحال حاضر بخاطر افزايش روزافزون وسايل نقليه موتوري و صنايع گوناگون در آنها با مشكل آلودگي هوا مواجه هستند و آنها روش هاي خاص خود را براي مقابله با اين مشكل بزرگ اتخاذ مي كنند.
مجتمع متخصصین ایران به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا - دهلي نو پنجمين شهر پر جمعيت جهان كه روزگاري نه چندان دور با آلودگي شديد هوا دست به گريبان بود امروز با اقدامات موثر دولتي انجام شده تا حدود زيادي اين معضل را حل كرده است.
تقريبا همه شهرهاي بزرگ جهان درحال حاضر بخاطر افزايش روزافزون وسايل نقليه موتوري و صنايع گوناگون در آنها با مشكل آلودگي هوا مواجه هستند و آنها روش هاي خاص خود را براي مقابله با اين مشكل بزرگ اتخاذ مي كنند.
'دهلي' پايتخت هند، نيز با همين مشكل مواجه است و دولت آن روش هاي گوناگوني براي رفع آن در پيش گرفته است.
دهلي در شمال هند در ساحل غربي رودخانه يامونا(Yamuna) قرار گرفته و با 18 ميليون نفر جمعيت داراي 1483 كيلومتر مربع وسعت و با ارتفاع 216 متر از سطح دريا است.
جمعيت دهلي در طول سال هاي 2001- 1991 سالانه به ميزان 47 درصد افزايش يافته است و از 9/13 ميليون نفر درسال 2001 به 6/16 ميليون نفر درسال 2007 رسيده است و انتظار مي رود كه آن به 4/18 ميليون نفر تا سال 2011 و به 4/24 ميليون نفر تا سال 2012 افزايش يابد.
دهلي پنجمين شهر پرجمعيت جهان است و آن، به همراه شهرك هاي 'فريدآباد'، 'گورگائون' و 'نويدا'، 'منطقه پايتخت ملي' هند را تشكيل مي دهد.
'منطقه پايتخت ملي' هند بخاطر نياز دهلي به فضاي بيشتر براي تحمل فشار حاصله در اثر رشد و توسعه در اين منطقه بوجود آمد.
خودروها يكي از منابع اصلي آلودگي هوا در دهلي است و تعداد آنها در اين شهر روز به روز افزايش مي يابد بطوريكه تعداد آنها از 03/3 ميليون دستگاه درسال 1998 به 3/6 ميليون دستگاه در سال 2010 رسيده است.
دود حاصله از اگزوز بيش از شش ميليون دستگاه از انواع خودرو دردهلي دولت اين ايالت را به راه اندازي خط مترو، خطوط اتوبوسراني سريع السير و احداث تعداد زيادي پل به منظور تضمين تردد آسان مردم و درعين حال كاهش آلودگي هوا واداشته است.
دهلي يكي از سرسبزترين پايتخت ها درجهان است و كيفيت هواي اين شهر از شش سال گذشته تا كنون در اثر استفاده از فناوري هاي سالم در بخش ترابري، استفاده از سوخت هاي بهتر و تجهيزات لازم براي مهار آلودگي در بخش برق و همچنين اتخاذ تدابير ضد آلودگي در بخش صنعتي بهتر شده است.
درحال حاضر هفت ايستگاه نظارت بر آلودگي هوا كيفيت هواي دهلي را 24 ساعته تحت نظر دارند و آنها هر ماه نمونه هوا را از 40 نقطه مختلف اين شهر جمع آوري و آنها را در آزمايشگاه ها تجزيه و تحليل مي كنند تا جزئيات دقيق تركيب هواي دهلي هميشه در دسترس باشد.
دولت دهلي اقدامات چشم گيري را به منظور مهار گازهاي خروجي از اگزوز خودروها انجام داده كه در نتيجه آنها رعايت معيارهاي بهارت-3 (معادل يورو-3 دراروپا) قانوني شده است، سطح مقدارسولفوردرهريك ميليون ليتر گازوئيل به 350 كاهش يافته است، استفاده از گاز طبيعي فشرده (سي.ان.جي.) درهمه وسايل نقليه عمومي اجباري شده است و خودروهاي تجاري بالاي 15 سال قدمت از رده خارج شده اند.
گازوئيل سوخت اصلي در دهلي است و مصرف آن در سال مالي 2007-2006 به 347/1 ميليون تن بالغ گرديد. مصرف گاز طبيعي فشرده (CNG) نيز در دهلي از 127 هزار تن در سال 2002 به 457 هزار تن در سال 2009 افزايش يافت.
دولت دهلي 25/0 روپيه را در ازاي هر يك ليتر گازوئيل از مصرف كنندگان اين سوخت به منظور هزينه آن در كاهش آلودگي هواي اين شهر ماليات مي گيرد.
دولت دهلي در طول سال مالي 2009-2008 حدود 7/384 ميليون روپيه معادل تقريبي (6 ميليون و 400 هزار يورو) را از محل اين ماليات جمع آوري كرد كه از آن در پرداخت 5/29 درصد يارانه و بازپرداخت ماليات خريد خودروهاي باطري سوز استفاده مي شود.
دولت دهلي در سال 2009-2008 مبلغ 2/41 ميليون روپيه(683 هزاريورو) را به عنوان يارانه براي خودروهاي باطري سوز پرداخت كرد و اين امر باعث شده است كه اكنون 20 هزارو 873 دستگاه موتورسيكلت و 134 دستگاه خودروي باطري سوز به فروش برسد.
با توجه به تعداد بيش ازحد خودرو در دهلي، به كرات ازوزارت نفت هند خواسته شده است كه گازوئيل داراي خصوصيات يورو-4 را مخصوصا براي دهلي توليد كند.
در اثر اين اقدامات، سطح گاز اكسيد نيتروژن درطول سال هاي 2000 تا 2006 تقريبا ثابت مانده است حال آنكه سطح گاز اكسيد كربن درطول همه اين سالها به ميزان چشم گيري كاهش يافته است. سطح دي اكسيد سولفور نيز از 19 در سال 1999 به 7 در سال 2007 تقليل يافت.
سهم ديگر گازهاي آلاينده از قبيل اكسيد كربن، سرب و بنزين نيز در اين مدت به ميزان چشم گيري كاهش يافته است.
امروزه در همه وسايل نقليه عمومي در دهلي از قبيل اتوبوس، تاكسي و تاكسي هاي سه چرخه ازگازطبيعي فشرده استفاده مي شود و اين شهر داراي بزرگترين ناوگان اتوبوس هاي گاز سوخت در جهان مي باشد.
در حال حاضر بيش از 130000 دستگاه خودرو در دهلي از گاز طبيعي فشرده استفاده مي كند.
دولت دهلي همچنين برنامه اي را به منظور ترويج استفاده از باطري در خودروهاي چهارچرخ، سه چرخ و دوچرخ در اين شهر در دست اجرا دارد.
دولت دهلي مدت انتظار خودروهاي را در پشت چراغ هاي قرمز از طريق احداث بيش از 60 پل و 40 زيرگذر در اين شهر به ميزان چشم گيري كاهش و بدينوسيله گازهاي حاصله از اگزور خودروها را به ميزان زيادي كاهش داده است.
راه اندازي خطوط مترو يكي ديگر از روشهاي دولت دهلي براي مقابله با آلودگي روزافزون هوا در اين شهر مي باشد و تا كنون دو مرحله از آن به اتمام رسيده است.
متروي دهلي كه اولين ايستگاه آن در 24 دسامبر سال 2002 باز شد در حال حاضر داراي حدود 200 كيلومتر طول مي باشد و آن بار سنگيني را از دوش ترابري عمومي در اين شهر برداشته و نقش مهمي را در بهبود كيفيت هواي دهلي ايفا كرده است.
تكميل 65 كيلومتر از خطوط متروي دهلي در مرحله نخست منجر به كاهش 1574 تن از مواد آلاينده و جايگزيني معادل 657/0 ميليون كيلومتر تردد جاده اي در سال 2006 شد و اين امر مصرف انواع سوخت را در طول سال 2006 به ميزان 358/2 ميليون ليتر پائين آورد.
انتظار مي رود كه متروي دهلي توليد گاز دي اكسيد كربن ( CO2 ) را در فاصله سال هاي 2007 و 2017 به ميزان 394285 تن ديگر كاهش دهد.
تكميل خط بين فرودگاه بين المللي دهلي و مركز اين شهر موجب خواهد شد كه روزانه 42500 نفر از اين خط در سال 2011 و 86000 نفر تا سال 2021 استفاده كنند.
متروي دهلي اولين طرح راه آهن در جهان است كه سازمان ملل اسم آن را تحت 'مكانيزم توسعه سالم' ( Clean Development Mechanism ) به ثبت رسانده است.
شركت متروي دهلي در ازاي هر يك درختي كه آن در جريان احداث خطوط مترو قطع كرد 10 اصله درخت كاشته است.
شركت متروي دهلي همچنين در استفاده از فناوري انرژي سالم پيشرو است وآن تا كنون 70000 تن خاكستر حاصله از سوخت ذغال سنگ در نيروگاه هاي حرارتي هند را در اجراي طرح هاي خود استفاده كرده است.
احداث و راه اندازي مترو و خطوط اتوبوسراني سريع السير در دهلي باعث شده كه عده زيادي از اهالي اين شهر استفاده از اين وسايل نقليه را به استفاده از خودروهاي شخصي خود ترجيح دهند.
دولت دهلي هزاران واحد صنعتي آلاينده را بسته و هزاران واحد ديگر را به مناطق صنعتي ويژه در حومه اين شهر منتقل كرده است و اكنون تنها واحد هاي صنعتي سالم در دهلي اجازه فعاليت دارند.
پوشش جنگلي دهلي در طول ده سال گذشته به ميزان بيش از 1500 درصد افزايش يافته است و اين امر موجب شده است كه كيفيت هوا در اين شهر به مراتب بهتر از گذشته شود.
برنامه دولت دهلي براي ايجاد فضاهاي سبز دراين شهر بزرگترين برنامه اي در اين جهت در جهان مي باشد بطوريكه از تصاوير ماهواره اي دهلي چنين بر مي آيد كه وسعت فضاي سبز در اين شهر از 3 درصد در سال 1998 به 09/19 درصد در سال 2005 و به 20 درصد در سال 2007 افزايش يافته است.
دولت دهلي همچنين در نظر دارد كه 6000 دستگاه اتوبوس شاسي كوتاه را در خيابان ها اين شهر براه اندازد.
راه اندازي خطوط اتوبوسراني سريع السير يكي از اقدامات دولت دهلي در جهت كاهش آلودگي هواي اين شهر است.
صنايع نيز از منابع مهم براي آلودگي هوا در دهلي هستند. در دهلي مناطق ويژه صنعتي وجود دارند كه كارخانه هاي غذاسازي، شيميايي، فلز، مواد معدني فلزي و غيرفلزي را در خود جاي مي دهند.
عوامل جوي نيز اثرات خاص خود را بر روي كيفيت هوا در دهلي مي گذارند. سرعت باد، جهت باد، دما و ريزش باران از عناصر مهم جوي كه بر كيفيت هوا در دهلي اثر مي گذارند.
دهلي يك شهر مسطح است و تبادل هوايي بين آن و ايالت هاي ديگر براحتي صورت مي گيرد.
دولت دهلي دوچرخه سواري را به عنوان روش ديگري براي مهار آلودگي هوا در اين شهر ترويج مي دهد و مسيرهاي خاص دوچرخه سواري در امداد همه خطوط اتوبوسراني جديد در نظر گرفته است.
تحقيقاتي در مورد امكان راه اندازي خطوط راه آهن سبك تك ريلي در برخي از مسيرها در دهلي نيز صورت گرفته اند.
دولت دهلي استفاده از فناوري موثر را در تجهيزات برقي ترويج مي دهد.
جايگزيني روشنايي سنتي با سيستم هاي روشنايي داراي كارايي بيشتر و استفاده از انرژي غيرسنتي در ساختمان هاي داراي بيش از 500 مترمربع مساحت وابستگي دهلي را به سوخت هاي فسيلي به ميزان چشم گيري كاهش خواهد داد.
استفاده از ژانراتورهاي گازوئيلي براي توليد برق دراثر تنظيم توزيع برق در دهلي به ميزان چشم گيري كاهش يافته و اين امر باعث شده است كه از توليد روزانه 30 تن گاز گلخانه اي در دهلي جلوگيري شود.
دولت دهلي حتي در چراغ هاي راهنمايي نيز از تجهيزات كم مصرف به منظور صرفه جويي هر چه بيشتر در مصرف برق استفاده مي كند.
مصرف از انرژي خورشيدي براي گرم كردن آب در همه ساختمانهاي بزرگ از جمله بيمارستانها، هتلها، مهمانخانه ها، سالنهاي جشن و ساختمانهاي داراي بيش از 500 مترمربع اجباري شده است.
استفاده از انرژي خورشيدي در دهلي روز به روز رواج بيشتر مي يابد بطوريكه هم اكنون حدود 35 مدرسه و دانشكده از اين انرژي در گرم كردن آب در خوابگاههاي خود استفاده مي كنند.
ساختمان هايي كه استفاده از انرژي خورشيدي در آنها اجباري شده است عبارتند از صنايعي كه از آب گرم در فرآوري استفادهمي كنند, بيمارستانها و درمانگاه هاي از جمله بيمارستانهاي دولتي، هتلها، مهمانخانه ها يا سالنهاي جشن، سالنهاي غذارخوري بزرگ همه ساختمان هاي مسكوني و اداري داراي 500 مترمربع مساحت يا بيشتر، همه ساختمان هاي دولتي، مدارس مسكوني، دانشكده هاي آموزشي، خوابگاهها، موسسات حرفه اي، مجتمع هاي گردشگري و دانشگاهها است .
روزانه حدود 7000 تن زباله جامد در دهلي توليد مي شود و دولت دهلي برنامه وسيعي را با همكاري 2000 انجمن محلي و 1900 باشگاه حاميان محيط زيست در مدارس و دانشكده ها به منظور كاهش و استفاده مجدد از زباله در اين شهر به مورد اجرا گذاشته است.
شهرداري دهلي دو طرح را با مشاركت بخش خصوصي دردست اجرا دارد كه براساس يكي از آنها، 2000 تن از زباله جامد فرآوري و به برق 16 مگاواتي تبديل خواهد شد. براساس طرح دوم، 100 تن از زباله جامد به گاز زيستي (Bio-gas) تبديل خواهد شد.
علاوه براينها، انتظار مي رود كه از 1200 تن زباله جامد در توليد 10 الي 12 مگاوات برق استفاده شود. اگر اين دو طرح با موفقيت اجرا شوند از 7000 تن زباله جامد توليدي در دهلي به نحوه بهتر استفاده خواهد شد.
دولت هند آگاهي مردم را در مورد مزاياي استفاده هر چه مفيدتر از انواع انرژي ازطريق تشكيل نشست هايي در اماكن مسكوني و مدارس و چاپ تبليغات در روزنامه ها آفزايش مي دهد.